Powered by Blogger.
RSS

DEMAM DENGGI ...BAHAYA OO..JGN MAEN2X!!

Bismillahirrahmanirrahim...hai semua..nite..
Malam ni ade la mood sikit nak tulis blog..lame x tulis sejak masuk hospital aritu..x dapat nak sharing information kan..so,rini i nak share about one of seriuos deasease yang sedang menular di kalangan penduduk malaysia,termasuk lah aku my mom and also my brother.huhu..
3 orang sekaligus kena..memang ujian ya Allah..mmg x sangka demam ni sangat sakit..huhu..
so here i copy dari wikipedia about the denggi ..jom baca!
Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamukAedes betina. Cara penyebarannya ialah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit virus denggi kepada orang yang sihat. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).
Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.
Denggi dan denggi berdarah merupakan penyakit febril akut (acute febrile), dijumpai di kawasan tropika, dengan taburan geografi serupa dengan malaria. Disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae, setiapserotype cukup berbeza menjadikan tiadanya perlindungan bertindan (cross-protection) dan wabak denggi yang disebabkan oleh pelbagai serotype (hyperendemicity) boleh berlaku. Denggi disebarkan kepada manusia oleh nyamuk Aedes aegypti (hanya kadang-kala oleh Aedesalbopictus).

Tanda-tandanya denggi...
Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red)<----- haa,,nielah tanda2 yang i dapat..mmg unik sgt warna kulit i...sebab kulit tukar warna merah pastu ada tompok2 putih..haha..mmg cntik corak batik tuh...n masa yang diambil tok ilang mmg lambat..sbb skrunk ni pon kt kulit i still ader...huhuhu. Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).
Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan seldarah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space lossdi antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.
Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.
TREATMENT...MCM MANA??
Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya        minum air. <-------haaaa...nie one more thing i higlightkan...sebb time kita sakit mmg sangat2 susah untuk minum apatah lagi makan...jadi macam mna?dah la demam denggi x de selera plk nk minum and makan..susah kan??sebab ni la tgn i kena masuk air..huhu ..sakit dowh kesan dye...macam i 10 hari non-stop masuk air..smapai bengkak urat tgn i...smapai skrunk sakit lagi..i kena 2-2 tgn plak tuh.sbb urat tgn satu lagi dah bengkak,jadi doc..tukar tgn sebalah lagi.tp,yang hairan nye..tgn yg kena cucuk air tuh skejap jer skit dye ilang,tangan yg sebelah lagi yang sakit lebih2...dah la kena 2 hari je..huhu...mmg bengkak skit..x ley nak buat ape..huhu..ujian2x...-Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.Cara yang lain untuk mencegah penyakit ini juga pesakit perlu bersenam pada waktu pagi atau berjoging dan beriadah.Minum air paling penting dalam hidupan harian kita.Minum air mineral sekurang-kurangnye 8 gelas sehari atau selebih-lebihnya pun hanya maksimum 16 gelas sehari
SELAIN DARI YANG ATAS NIE...SAYA ADA TIPS LAEN YANG BOLEH MEMBANTU PULIHKAN KESIHATAN KITA DRI DENGGI,
1.MAKAN BUAH KURMA AND BUAH KIWI,tambahkan platlets
2.MAKAN SUP KETAM <----YANG NI,I X LALU MAKAN...HUHU..MAK PAKSA JUGAK...HUHU...
3.MINUM JUS PUCUK BETIK..dapat trunkan demam
4,MINUM AIR KELAPA,bagi badan tenaga ,lalu makan semula and turunkan suhu badan
5.MINUM AIR 100 PLUS,buang gas dulu,
6.MINUM AIR KUNDUR,untuk sejukkan badan sbb time denggi ni,suhu badan dalam sgt panas dan x menentu..
semua nie orang2 tua kata boleh menyembuhkan..ada setengah doktor setuju,ada doktor x kata apa2..tp untuk demam denggi ni,dc cakap x de pantang larang..makan jer..apa pon..asal dapat pulihkan tenaga..so,just usaha kan??


MACAM MANA NAK TAU AKU KENA DEMAM DENGGI?????
Demam denggi adalah sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang disebabkan oleh virus denggi dan dibawa oleh nyamuk aedes.
Pada masa ini, tiada ubat khusus untuk merawat penyakit itu kecuali aktiviti pencegahan adalah amat penting.
Antara tanda-tanda demam denggi ialah:
  1. Demam kuat yang mengejut dan berterusan
  2. Bintik merah pada kulit
  3. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala
  4. Berdarah pada badan, hidung dan mulut
  5. Hilang selera makan
  6. Muntah-muntah
  7. Sakit perut
  8. rasa pahit pada lidah
  9. lemah dan tidak bermaya

HAA..ALL THIS YANG KAT ATAS NI ..semua i rasa except yang DARAH PADA BADAN TU x lah,sebb tu denggi berdarah,,,i kena denggi biasa ja,,alhmdulillah......memang sakit sgt,dan merana..huhu...ujian Allah tanda Dia sayangkan kita..so,terpaksala bersabar....<3 i LOVE U ALLAH..

LAST BUT NIT LEAST...MACAM MNA PENYAKIT NI LEY MEREBAK???

  1. Nyamuk aedes membawa kuman deman denggi
  2. Seorang yang sihat digigit oleh nyamuk aedes
  3. Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya.
  4. Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi

oklah pesanan  terakhir saya..sebelum nak tido tu,spray la bilik anda..pastu pastikan kebersihan rumah dititik beratkan...kalo ada air2x yang bertakung kt luar or dalam rumah tuh,cepat2lah buang..demi kesihatan anda dan keluarga jugak...than satu menda penting yang x mention kat cni...MASA NYAMUK INI AKTIF GIGIT ORANG

1.PUKUL 5-7 PAGI,,JAGA2X..
2.PUKUL 5-7 MALAM..

TIME YANG SAMA CUMA ,BEZA PAGI DAN MALAM JER KAN...SO,LETS BEWARE..SEBB DENGGI NI SANGAT BAHAYA BUKAN DEMAM BIASA...so,lets prevent than cure...

eh,one more thing...jgan la setakat prevent je tp no doa n ask protection from Him...
JANGAN LUPA ,untuk berdoa siang dan malam untuk keselamatan kita setiap masa owkey..amalkan ayat2 syifak yang ada dalam quran..satu lagi dalam al-Mathurat..BISMILLAHILLAZI LA YA DHURRU MA'AS MIHI SHAIUN FIL ARDHI WALA FI SAMAI WAHUWA SAMI' UL A'LIM..insyAllah..selamat....

selamat malam...spray bilik dulu n baca doa tido dulu k....hehe...bye!salam...

sincerly love to sharing,
emacuty






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

13 comments:

ejulz said...

alhamdulillah xde ape.. smoga sihat slalu.

Unknown said...

yup..alhmdulilahh...thanks ..u too =)

hafizmohd.com said...

As salam. Terima kasih berkongsi. Thanks kak

Unknown said...

wslm..U r most welcome.. :) yeah good thing must be shared kan? ;)

Gaban&Co said...

Ex denggi ...4 mlm warded Di hospital klanh

Unknown said...

4 malam? lama jgk tu.. alhmdulillah awak sembuh.. :)

Unknown said...

Adik sepupu hari ni masuk icu demam denggi ... mintak la dia takde ape2 , tak dpt nak kesan dia demam denggi .. sbb dia tak demam , aktif je ..

Unknown said...

Nice info. TQ

Unknown said...

Demam panas tu berpanjangan ke dia baik lpas tu demam balik?

Unknown said...

Demam panas tu berpanjangan ke dia baik lpas tu demam balik?

Unknown said...

Bahayakan demam denggi ni.. Apapun alhamdulillah sembuh dan sihat :)

rxsrush said...

Assalamualaikum ..saya baru balik dari hospital sbb denggi jugak..saya nak tny kalau baru nak sembuh boleh ke mandi air laut?

wana said...

kalau sup ketam apa??? ketam lauk ke ketam apa???

Post a Comment